09/04/2011

תגיות:
,,,


ד' פנה לצבא מספר שבועות לפני גיוסו, וביקש שיאפשרו לו לנעול במהלך השירות נעליים שאינן מעור. בעקבות פנייתו זומן ללשכת הגיוס, יום לפני תאריך הגיוס, שם נאמר לו שהזכאות לנעליים שאינן מעור היא לטבעונים בלבד, וגם זה במקרים נדירים, וש"יתמודד". ד' פנה לתנו לחיות לחיות.

 

גורמי הצבא שטיפלו בעניינו של ד' טעו והטעו. עוד בחודש אוקטובר 2010 נענה הצבא לפנייה של האגודה לזכויות האזרח בישראל, וקבע שגם חיילים צמחונים, שאינם טבעונים, יהיו זכאים לנעליים שאינן מעור. בסופו של דבר, עור הוא תוצר של בית-מטבחיים ממש כמו בשר. עור הוא חלק מגופו של יצור שהיה חי, נושם ומרגיש עד שנשחט. לשאת את העור המת הזה על גופך, בכל עת ובכל מקום, לא שונה מלעיסת הבשר המת ובליעתו לתוך גופך. לכן, אנשים רבים – צמחונים ושאינם צמחונים – נמנעים מעור ממש כשם שצמחונים נמנעים מבשר.

 

על-פי מכתב של ראש מחלקת ייעוץ וחקיקה בפרקליטות הצבאית , בעתיד ייפתח באתר האינטרנט של מערכת הגיוס סימול מיוחד לאיתור צמחונים המבקשים לנעול נעליים שלא מעור במהלך שירותם. לאחר בדיקת הפניה ואישורה, יסופקו לצמחונים, בעת החיול, נעליים שאינן מעור. גם חיילים שכבר משרתים יכולים לבקש נעליים שאינן מעור. עוד נמסר במכתב, שעד סיום תהליכי הרכש וההצטיידות, ניתן מענה פרטני לכל פנייה באמצעות מחלקת פרט באגף כוח אדם של הצבא.

 

תנו לחיות לחיות פנתה באופן מיידי לגורמים בצבא, בדרישה לאשר לד' נעליים שאינן מעור. בפניה ציינה העמותה, שפקודה המחייבת חייל צמחוני לנעול נעלי עור היא פקודה בלתי-חוקית, המנוגדת גם להוראות הצבא עצמו. עוד ביקשה העמותה, שיתקיים בירור מדוע קיבל ד' את התשובה שקיבל, ושזכאותם של חיילים צמחונים לנעליים שאינן מעור, תוטמע במערכת הצבאית.

 

בתוך מספר שעות מפניית העמותה התקשרו מהצבא לד' ומסרו לו שיקבל נעליים שאינן מעור. ואכן כך היה.

 

תנו לחיות ממשיכה לעקוב אחר הטמעת הנוהל במערכת הצבאית.

 

מה אפשר לעשות?

 

אם את/ה חייל/ת או עומד/ת להתגייס לצבא וצמחוני/ת, שווה לעמוד על זכותך לנעליים שאינן מעור! עד שהנהלים החדשים יוטמעו במערכת, כדאי להצטייד במכתב של הפרקליטות הצבאית, שתמצאו כאן. ספרו לנו, בבקשה, איך טופלה פנייתכם, כדי שנוכל לסייע לפונים אחרים.

 

וכל אחד מאתנו: ד' היה צריך להיאבק על זכותו לנעול נעליים שאינן מעור. לרובנו הבחירה היא פשוטה וקלה. יש בשוק מבחר עצום של נעליים, מכל הדגמים, מבד ומחומרים סינתטיים. מבחר נוסף של נעליים צמחוניות יש באינטרנט. בין אם אנחנו מגדירים את עצמנו כצמחונים ובין אם לא, אנחנו יכולים להעדיף מוצרים שאין בהם עור, ולעזור לבעלי-החיים!