12/04/2011

אז, נכון, מחקרים עדכניים מלמדים, שהגוף עצמו מייצר כולסטרול, אבל זה לא אומר שאפשר לצרוך כולסטרול בלי חשבון. ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ-300 מ"ג כולסטרול ביום (200 מ"ג למי שסובל מכולסטרול גבוה, סכרת או מחלת לב). לפי המועצה לענף הלול, ביצה אחת מכילה לבדה 220 מ"ג כולסטרול, יותר משני שליש הכמות היומית המרבית. מקורות אחרים מדברים על כמות כולסטרול גבוהה בהרבה. ומי שאינו טבעוני מקבל כולסטרול ממאכלים נוספים.

אז איך מציעה לנו המועצה לענף הלול לאכול ביצים ובכל זאת לשמור על הבריאות? המועצה ממליצה לצמצם את הצריכה של מזונות עשירים בשומן רווי, ואם לצטט: "המזון העשיר בשומן מן החי: סוגי בשר שמנים, שומן ועור של העוף, איברים פנימיים, גבינות שמנות, שמנת, קצפת, חמאה. מומלץ לצרוך את המזונות הללו פחות עד כמה שאפשר". כמובן, גם מוצרים מהחי שהם פחות שמנים, כגון עוף (שהמועצה לענף הלול תיזהר, כמובן, מלצאת כנגדו), מכילים שומנים רוויים. גם בביצים עצמן יש, לפי המועצה לענף הלול, שומנים רוויים בשיעור של כ-38% מכלל השומן בביצה. מזונות מהצומח, למעט חריגים נדירים, אינם מכילים שומנים רוויים כלל.
נחזור להמלצות של המועצה לענף הלול: "בהתחשב בעובדה שרוב הכולסטרול שבמזון נמצא במזון מן החי, המכיל שומן רב, ברור שהורדת שומנים מן החי גורמת להורדה משמעותית של תכולת הכולסטרול במזון שאנו אוכלים". ולבסוף: "גורם נוסף לשיפור רמת הכולסטרול – אכילת מזונות העשירים בסיבים, כמו ירקות, דגנים מלאים, אורז מלא, גריסים וקטניות". במקום אחר, המועצה מדגישה, שהכולסטרול מסוכן רק אם הוא עובר חמצון, כשאחד מגורמי הסיכון לעניין זה הוא אכילה לא מספקת של פירות.
ובמלים אחרות: מי שיקרא בין השורות של המלצות התזונה של המועצה לענף הלול, יגלה את מה שכולנו כבר יודעים: התזונה הטובה ביותר היא זו המבוססת על שפע ומגוון של דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות.
וכל זה בלי שבכלל התחלנו לדבר על מרכיב נוסף שיש בכל ביצה: סבל. גם בלולים המתקדמים ביותר, התרנגולות שמטילות לנו ביצים הן תרנגולות שבקעו במדגרות מלאכותיות, ולא זכו במגע של אם. על כל תרנגולת מטילה, בוקע במדגרה אפרוח זכר שדינו נגזר למוות בעודו בן יומו. ורוב הביצים שבשוק באות מתרנגולות שכלואות בכלובי רשת צרים, שלא מאפשרים להן לבטא שום התנהגות טבעית.
אז מה אתם חושבים על ביצים?