21/02/2008

במקום יהיה ייעוץ וטרינרי, דוכני הפעלה לכל המשפחה  וגולת הכותרת אימוץ של כשישים כלבים נטושים מתוכם כ- 20 גורים.


פרוייקט אילוף כלבים הוא יוזמה של עיריית עפולה- הרשות הלאומית למלחמה בסמים במשרדו של ממלא מקום ראש העיר, מר מנחם יבור והסוכנות היהודית עפולה- גלבוע אשר תומכים בפרויקט זו השנה השניה.  פרויקט אילוף כלבים החל בשנה שעברה ובזכות ההצלחה הגדולה שלו ורצונם של הילדים להמשיך בפעילות הוא המשיך ואף התרחב בשנה הזו.


כבר מזה שלושה חודשים מתכנסים 16 בני נוער פעמיים בשבוע בפנסיון שבכפר תקווה הנמצא בטבעון. הכלביה הממוקמת במקום מאפשרת לשוהים בכפר תקווה ברובם פגועים נפשית ותשושים למצוא תעסוקה ולבנות קשר רגשי עם הכלבים.עבודה עם בעלי חיים בכלל ועם כלבים בפרט מאפשרת לבני הנוער באמצעות המגע הרוך והחמלה שמעוררים בעלי החיים, לבנות מערכת של יחסי אמון עם בעל החיים ועם האחר המשמעותי שמלווה את הפרויקט  מודל אותו יעתיקו, בסיוע מקצועי של הצוות, עם דמויות נוספות בחייהם- הורים ואנשי חינוך בבית ספרם. במהלך העבודה עם הכלבים נדרש מבני הנוער לבצע פעילויות שוטפות אשר מלמדות את הנוער להתמודד בהצלחה עם משימות הדורשות תכנון משימה, קבלת החלטות שקולות והתמדה על מנת להביא לסיומה.
במפגשים שהינם  מפגשים חוויתים ואף חינוכים בני הנוער לומדים להציב גבולות לכלבים, אך קודם כל עליהם לעשות זאת לעצמם.לצד האהבה שהם נותנים ומקבלים מהכלבים עליהם ללמוד כיצד לגרום לכלב לנהוג כרצונם וזאת לא בדרך אלימה אלא בדרך שהיא מצד תומכת ומעניקה  אך מצד שני היא מאד ברורה ואסרטיבית.
חניכי הפרויקט הם תלמידי התיכונים אופק ואורט בעפולה המגיעים לפעילות במסגרת "מחויבות אישית".הרציונל העומד מאחורי איחוד זה הוא הרצון ליצירת הכרות מפגשים של בני נוער הלומדים בבתי ספר שונים בעפולה.
לפרויקט אילוף הכלבים הנטושים הנערך בחסותה של עמותת תנו לחיות לחיות אשר אף תומכת כספית בפרויקט מספר מטרות. מצד אחד מטרת בני הנוער היא לעסוק בעשיה למען הקהילה ולסייע לכלבים הנטושים למצוא בית.עובדה היא כי גדולים סיכוייהם של כלבים מאולפים למצוא בית. באמצעות האהבה שנותנים בני הנוער לכלבים הם אף משקמים אותם מבחינה רגשית ומחזירים גם להם את האמון שעבד להם בבני האדם. מצד שני, בזכות עשיתם של הנערים הם עצמם מועצמים רגשית והתפתחותית שכן הם לומדים לקחת אחריות, לגלות זהירות ומנהיגות וכן לפתח רגשות של רגישות וחמלה. לעיתים רגשות אלה קיימים בהם אך מוחבאים שכן אינם מתאימים לקוד  החברתי הנהוג בקרב בני נוער שם חמלה ורגישות נתפסים כחולשה. ההעצמה המשמעותית ביותר של בני הנוער מושגת בזכות תחושת ההצלחה שהם חווים, אולי אף לראשונה בחייהם, הם לקחו על עצמם משימה שכוללת בה שיקום רגשי והתנהגותי של כלב, משימה אשר הצליחה לה ובאה אל מימושה כאשר הכלב יזכה במשפחה והמשפחה תזכה בכלב כחבר לחיים.התגשמות זו הינה חווית הצלחה אשר לא תשכח ותלווה את הנער גם בחייו כבוגר.חוויה זו היא אשר תגרום לנערים לשינוי חיובי בתפיסה העצמית, באיכות היחסים הבין- אישים ובתפקודו היומיומי כחבר בקהילה.
לצד העיצוב הרגשי התנהגותי של בני הנוער ושל הכלבים ערך נוסף הגלום בפרויקט אילוף הכלבים הוא בחינוך הנערים לרגישות סביבתית ולאכפתיות לאחר  שהוא חלש ונחות ממך.בני הנוער נהנים להגיע למפגשי האילוף,הם חווים כיף ,אתגר, תסכולים והצלחות אך יותר מכל הם מרגישים אוהבים, תורמים ומצליחנים.


כנקודת שיא לאחר שלושה חודשי אילוף אינטנסיבים, המאלפים הצעירים יציגו  את כלביהם ואת העבודה שהם עשו עימם וינסו למצוא להם בית חם. כאשר ימסר הכלב השלים הנער את משימתו והוא יתפנה לעזור לכלב אחר.
"הפנינג האימוץ" הראשון שיערך משלב בתוכו תמהיל מרשים של שיתופי פעולה בין תלמידי שני תיכונים בעפולה, עמותת תנו לחיות לחיות  אשר מסיעת בהחזקת הכלבים , עיריית עפולה – הרשות העירונית למלחמה בסמים והסוכנות היהודית .גרעיני הנוער העובד והלומד בטבעון ובעפולה יסיעו בפרסום ובהפעלת היום. ייחודיותו של היום גם בעובדה כי חניכי ההוסטל בכפר תקווה הנותן סיוע לאנשים מיוחדים יהיו שותפים ויהנו מפרות ההפנינג.