09/02/2017

תגיות:
,,

יום זכויות בעלי חיים בכנסת 2017

עמותת 'תנו לחיות לחיות' ביום זכויות בע"ח בכנסת:

"ללא הסמכת מפקחים שיאכפו את החוק –

חוק צער בעלי חיים נשאר רק אותיות מתות"

לרגל יום זכויות בעלי חיים אשר צוין היום בכנסת, התקיימו כמה דיונים חשובים בוועדות השונות, בנושאים שקשורים לזכויות בעלי חיים. עמותת 'תנו לחיות לחיות', העמותה הגדולה בישראל העוסקת בקידום זכויות בעלי חיים, הציגה עמדותיה במספר נושאים: הצורך למנות מפקחים ברשויות המקומיות המוסמכים לאכיפת חוק צער בעלי חיים,

 

הדיון בועדת פנים – ביחס לאכיפת חוק צער בעלי חיים

מנהלת הישיבה ח"כ שרן השכל:: עד שנת 2016 היו כבר אמורים להיות עוד גורמי אכיפה מלבד הפקחים אשר כבר פועלים בבמשרד החקלאות. כאשר אין מספיק אכיפה יש בעיה של הרתעה. אנו רוצים לדעת איפה עומדים הדברים כיוון שהיה די והותר זמן להכניס את השינויים עליהם דובר בעבר.

"חוק צער בעלי חיים יישאר אות מתה אם לא יהיה מערך מקיף של מפקחים לאכיפתו" אמרו נציגי "תנו לחיות לחיות" בדיון. העמותה דרשה בדיון למנות מפקחים ברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ, שיוכלו לאכוף את החוק ולהטיל קנסות על עבריינים. המפתח למינוי המפקחים הוא בידי שר החקלאות. כיום אין אף פקח עירוני ברשויות המקומיות אשר מוסמך לאכוף את חוק צער בעלי חיים.

שר החקלאות סיכם ואמר כי יקיימו פגישה עם משרד המשפטים על מנת שיתאפשר להסמיך פקחים עירוניים לאכיפה של חוק צער בבעלי חיים.

נציגי משרד החקלאות לא יכלו להשיב לשאלת ח"כ שרן השכל מדוע הדבר טרם נעשה.

נתונים שהציג רועי קליגר – מנהל יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות.

בשנת 2016 טופלו  682 תלונות ו- 117 תיקים משפטיים בנושא עבירות צער בבעלי חיים. לא היו בידיו נתונים על מספר כתבי האישום ומספר ההרשעות.

מן המשטרה נמסר – בשלוש השנים האחרונות נפתחו כ-400 תיקים לפי חוק צער בעלי חיים ועוד 200 תיקים בחוק העונשין ובכ-50 מהם הוגשו תיקי אישום. בשנתיים האחרונות ניתנו גם עונשי מאסר בפועל.

 

הדיון בועדת כלכלה – דן בתיקון לחוק הסדרת הפיקוח על הכלבים שיזמה ח"כ נורית קורן (ליכוד)

הבוקר אושרה בועדת הכלכלה הצעת החוק של ח"כ נורית קורן למימון צמצום התרבות הכלבים בסכום של  4.5 מיליון שקלים. הצעת החוק תועבר לקריאה ראשונה. גם נציגי משרד החקלאות בירכו על ההצעה, שהשר תמך בה בועדת השרים לחקיקה.

"הצעת החוק, שתקצה כספים למניעת ההתרבות של כלבים, היא צעד חשוב בדרך ליעד של NKIL – הפסקת ההמתה של כלבים בריאים בישראל עד שנת 2020. " אמרו נציגי תנו לחיות לחיות בדיון. העמותה בירכה על הצעת החוק של חה"כ נורית קורן, וקראה להשלמה מהירה של הליכי החקיקה.

.

במשרד החקלאות ביקשו כי החוק לא יחייב התייעצות של שר החקלאות עם השר להגנת הסביבה אך הח"כ כבל ביקש לדון בזה רק לאחר שהחוק יעבור קריאה ראשונה.

ח"כ קורן ביקשה  להודות לעמותת 'תנו לחיות לחיות' ולשאר עמותות למען בעלי חיים אשר הצליחו לקבל מהאוצר את ההסכמה לתקציב של 4.5 מיליון למען צמצום ההתרבות של בעלי חיים. כיום הדרך היחידה האפקטיבית והמוכרת היא באמצעות עיקור וסירוס.

 

הדיון בועדת חוקה – תקנות עבירות מינהליות: חזירים

בדיון התברר כי למרות שכבר שנתיים קיימות תקנות שקובעות תנאי מינימום להחזקת 200 אלף חזירים בישראל, משרד החקלאות אינו אוכף את התקנות אותן התקין. כך, למשל, התברר שבכמחצית ממשקי החזירים בישראל החזירים מוחזקים בצפיפות גבוהה מהמותר – אולם למרות ביקורות חוזרות של הווטרניר המפקח, ופניותיו לפתוח בהליכים משפטיים, לא הוגש אף כתב אישום אחד. הדיון היום נועד במטרה להחליף את מסלול האכיפה של תקנות אלו ממסלול פלילי לקנסות. בדיון הציג הווטרינר המפקח מטעם משרד החקלאות תמונות קשות ממשקי חזירים, המגלות תנאים קשים של התעללות. חברי הכנסת כהן-פארן, ברקו וסעדי מתחו ביקורת על משרד החקלאות, שלא הנהיג הליכים מהירים לאכיפת החוק במקרי ההתעללות הקשים. עו"ד יוסי וולפסון מעמותת 'תנו לחיות לחיות' אמר בעקבות הדיון: "מה שנחוץ הוא רצון אמיתי של משרד החקלאות להטמיע את התקנות. כיום המשרד פשוט מגבה את העבריינים".

בסיכומו של הדיון, אושרה הטלת קנסות על חזיריות שהפרו את התקנות.

 

הדיון בועדה לביקורת המדינה – כלבים וחתולים ברשויות המקומיות

ח"כ יעל גרמן אשר ביקשה לקיים את הדיון, רצתה לדעת מה השתנה מאז דו"ח מבקר המדינה על הכלביות העירוניות.

נציג משרד הפנים הסביר כי בדומה לתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך, התקציבים והתקנים לוטרינרים אמורים להגיע ממשרד החקלאות. במשרד החקלאות, טענו דווקא כי התקן של הוטרינר צריך להגיע מן הרשות המקומית. כיום התקן הוא רק לפי יכולתו ורצונו של העומד בראשה של אותה רשות מקומית.

עוד נטען כי אין שום מדד לתקנים של וטרינרים ופקחים, כל רשות פועלת בהתאם לתקציב ולהחלטת ראש הרשות.

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות:  "אני רוצה לדבר על בעלי החיים והסבל שנגרם להם בגלל הבעיה הקיימת. אם נדרס בעל חיים וזקוק לסיוע, כדאי לו לבחור באיזה רשות להידרס. אם אזרח אכפתי התקשר למוקד 106 לא בכל הרשויות יש  מענה. לא אחת הוטרינרים פונים אלינו לעזרה. לנושא של בעלי החיים. יש גם רשויות שבהם אין שום מענה לבעלי חיים בשישי ושבת.

לפי הנתונים שלנו יש 247 רשויות,  48 הסגרים עירוניים ו-13 הסגרים פרטיים. רק לכלביה אחת (בשדרות) ניתן אישור כפי שדרש דו"ח המבקר. בהסגרים הפרטיים אין באמת טיפול בבעלי חיים והתנאים גרועים. בנוסף, אין שום תכנית ארצית לטיפול בכלבים משוטטים. צריך לזכור שמעבר לדיון על מי ייתן את התקציב, יש פה בעלי חיים סובלים.

 

סיכום היו"ר ח"כ אייל בן ראובן: משרד החקלאות – אתם האחראים המקצועיים. אחריות מקצועית מתבטאת בהגדרה של מדיניות ברמה הארצית. אני מבקש לקבל ממשרד החקלאות מסמך מדיניות בעוד שלושה חודשים, שקודם כל יגדיר מה צריך לעשות. מה התקנים הנדרשים? לא דומה חיפה לישובים בעוטף עזה. מה נדרש על מנת שניתן יהיה לתת מענה.

משרד הפנים, כאחראי על הרשויות המקומיות, אני מבקש מכם להציג איזשהו מסמך של הגדרת אחריות. אבדוק אפשרות גם להציע הצעת חוק בנושא תקציב צבוע בנושא של בעלי חיים, כי כיום הטיפול נעשה לפי רמת המודעות שיש לראש הרשות המקומית. היו"ר הביע הערכה רבה לפעילות העמותות למען בעלי חיים.

 

הדיון בועדת הכלכלה – משלוחים חיים

בדיון הדגישו נציגי תנו לחיות לחיות ועמותת אנונימוס, כי הסבל הנורא שנגרם לבעלי-החיים במשלוחים החיים הוא חלק בלתי-נמנע מהם. גורמי מקצוע בכל העולם מדגישים, שאם שוחטים בעל-חיים, יש לעשות זאת קרוב ככל הניתן למקום הגידול. "המרת המשלוחים החיים בסחר בבשר גם מורידה את מחירי הבשר. במצב זה אין כלל טעם להסדיר את הסבל בתקנות: את הסבל המיותר הזה אפשר וצריך למנוע".

 

תערוכה מיוחדת – לכל כלב יש סיפור

במהלך היום המיוחד הוצגה בכנסת התערוכה "לכל כלב יש סיפור", שהינה חלק ממיצג שהופק על ידי קואליציית המאבק של העמותות למען בעלי חיים, בהובלת 'תנו לחיות לחיות',  S.O.S  ו"הכלבים שבצל".  התערוכה מבקשת להעלות לתודעה הציבורית את העובדה כי בישראל מומתים מדי שנה 60 אלף כלבים בריאים. לצד כל צילום של חגורה שאינה קשורה לכלב, נתלתה מודעת אבל שמספרת את סיפורו של הכלב שהומת. "אלו הם רק עשרים מתוך 60 אלף סיפורים בכל שנה", אומרים בעמותה.

 

יום זכויות בעלי חיים בכנסת ננעל בכינוס מיוחד של השדולה למען בעלי חיים.

לסיום ניתנה אפשרות לדוברים בקהל לדבר על נושא לבחירתם למשך דקה אחת.

 

יעל ארקין, מנכ"לית 'תנו לחיות לחיות' בחרה לדבר על היעד של הפסקת המתת כלבים בריאים בישראל: "היעד של אפס כלבים מומתים בשנת 2020, שהוא היעד ששמנו לעצמנו כמי שמובילים את פרויקט NKIL – NO KILL ISRAEL הוא יעד אפשרי. לבד אנחנו לא יכולים לעשות את זה, אבל אם נחבור יחד, כל הכוחות החזקים שנמצאים בחדר הזה ושאיכפת להם, זה אפשרי בהחלט. היום עשינו צעד ראשון חשוב בכיוון של המעשה החיוני ביותר אשר נדרש על מנת להגיע אל היעד – תמיכת המדינה בפעילות לצמצום ההתרבות של כלבים חסרי בית. זאת, לצד עידוד הציבור לעיקור וסירוס הכלבים שלהם ויצירת מנגנון לשיתוף פעולה פורה בין כל הכלביות והעמותות, יביאו אותנו אל היעד הנכסף – שבוד 3-4 שנים לא יהרגו יותר כלבים בריאים בישראל".