24/03/2006

תגיות:

לכבוד,                                                                    23 במרץ 2006
מר צבי בר
ראש עיריית רמת גן
בפקס': 03-6753222

שלום רב,



הנדון: יונים בכיכר רמב"ם (אורדע)



בשם מרשתי, "תנו לחיות לחיות", עמותה רשומה העוסקת בהגנה על זכויות בעלי חיים, הנני לפנות אליך בעניין הנדון כדלקמן:



1. במשך שנים ארוכות משמשת כיכר רמב"ם (אורדע) (להלן: "הכיכר") מקום משכנן של יונים, ותושבים רבים נוהגים להגיע למקום ולהאכיל את היונים בפירורי לחם וכדומה, להנאת התושבים והיונים כאחד.


2. בכיכר גם מוצבת מזרקה המהווה מקור מים לא אכזב למאות היונים הפוקדות את המקום.


3. נודע לנו מתושבי האיזור, שלאחרונה, ככל הנראה בעקבות פאניקת התפרצות "שפעת העופות", החליטו גורמים בעיריית רמת גן להורות על הפסקת פעילותה של המזרקה במקום ובכך ייבשו את מקור המים ליונים.


4. היונים בכיכר הנן יונים "מבויתות", אשר רגילות כל חייהן ללגום ממי המזרקה שבמקום ולאכול מידיהם של המאכילים הפוקדים את המקום הון אינן יודעות כיצד למצוא לעצמן מזון ומים בטבע.


5. ביהמ"ש העליון, מדגיש את זכותם המלאה של בעלי החיים לחיות, וחובתנו כבני אדם להגן על זכותם זו, המעוגנת בשיטתנו המשפטית, כך בבג"צ 6446/96, העמותה למען החתול נ' עיריית ערד, פ"ד נה(1), 769. ברע"א 1684/96 עמותת תנו לחיות לחיות נ' מפעלי נופש חמת גדר ואח', פ"ד נא(3), 832, ע' 858-859, קובע  כב' השופט חשין  כי האדם מצווה להגן על בעלי החיים באשר הם, כחלק מהמצווה להגן על החלש, באשר חיה מתקשה להגן על עצמה מפני האדם והמלחמה בין האדם לחיה אינה מלחמה הוגנת.


6. לנו, כבני אדם, אחריות כלפי בעלי החיים שבסביבתנו.  עלינו לכבד את זכותם לחיים, את צרכיהם הבסיסיים, ולהבין כי הם חלק חשוב ואינטגרלי של סביבת חיינו.  בעלי החיים, כמונו, הנם יצורים חיים החשים תחושות של פחד, כאב, רעב וכדומה. אין לנו הזכות – המוסרית או החוקית – לפגוע בהם או להפריע לאלה המטפלים בהם.


7. אני פונה אליך להורות לאלתר על הפעלת המזרקה שבכיכר רמב"ם ובכך לאפשר ליונים להנות, כבעבר, מהזכות הקיומית הבסיסית של כל ייצור חי והיא – לגימת מים.


          בכבוד רב,


 עו"ד ראובן לדיאנסקי
     היועץ המשפטי


העתק:  עו"ד זהר שקלים – ממונה על מערך ההגנה על בעלי חיים, המשרד לאיכות הסביבה
ד"ר דגנית בן דב – ממונה עפ"י חוק צער בעלי חיים, משרד החקלאות