09/04/2005

בקוריאה היו לפני כעשרים שנה המון חתולי רחוב. הממשלה החליטה להיפטר מהם בטענה שהם מפריעים לציבור. הקוראנים הם עם יעיל, ובתוך זמן קצר יחסית הם הצליחו להשמיד את רוב חתולי הרחוב בערים הגדולות. שמחתם על ההצלחה לא ארכה זמן רב. את החשבון הכואב הם קיבלו מיד: מתוך תעלות הביוב, הבארות ומחשכי האדמה עלו והופיעו אלפי עכברושים, עכברים וחולדות שהציפו את העיר. הם פשטו על כל המקומות והגיעו לכל פינה, הם חיבלו ברכוש ובמזון, פגעו בכבלים ובחוטי החשמל וגרמו לנזק כלכלי עצום ופגיעה קשה בבריאותם של אלפי אנשים. שכן העכברושים, החולדות והעכברים הם מעבירי מחלות מסוכנות לאדם כמו דבר וכלבת שהשמידו מאות אלפי אנשים בעולם. כמו כן העכברושים מסוכנים מאד לתינוקות ולילדים קטנים מכיוון שהם מסוגלים לנשוך בחוזקה ולגרום לנזקים חמורים. גם מספר נחשים שהתקרבו למגורי אדם עלה בהתמדה.

הקוריאנים התחילו ליבא חתולים ולגדל אותם במיוחד כדי שיפרו וירבו וימלאו את הארץ ויצילו אותם במיוחד כדי שיפרו וירבו וימלאו את הארץ ויצילו אותם ממכת העכברושים. אני מקווה שבארצנו לא הולכים לעשות טעות דומה ולפגוע בחתולי הרחוב המהווים חגורת הגנה אקולוגית מצויינת.

חתולי הרחוב נפוצים ונמצאים כמעט בכל חצר. יש להם ידידים רבים שמטפלים בהם ומאכילים אותם, אבל גם שונאים. רבים רואים בחתולי הרחוב מטרד, ולצערי גם הרשויות של ערים שונות מנסות לחסל אותם. זוהי טעות אקולוגית, כי פגיעה בחתולים תגרום למצב דומה כמו בקוריאה. החתולים משמשים כמשטרה חשאית הפועלת ללא אות. בלילה כשאנו ישנים, זוהי שעתם של הטורפים הקטנים והמיומנים הללו. הטבע בנה אותם חהיות ציידי לילה מושלמים- הם מסוגלים לראות היטב בלילה, הם נעים בדממה מוחלטת על כפות רגליהם העדינות. אוזניהם הרגישות כרויות לכל קול ציוץ. פגיעה בחתולי הרחוב תגרום לעלייה מבהילה במספר המכרסמים שיציפו את העיר. הרשויות לא יוכלו להילחם בתופעה- גם לא עם רעלים וחומרי הדברה, כיוון שהמכרסמים הם חיות אינטיליגנטיות מאד הלומדות להזהר ממלכודות ורעלים.כמו כן במקום שיש חתולים אין נחשים כי הם אוכלים להם את המזון ומסלקים אותם מהטריטוריה שלהם. כבר היו מקרים שחתולי הרחוב איתרו נחש בין השיחים ולא נתנו לו להתחמק עד שבא לוכד ותפס אותו. החתולים עצמם אינם מסוכנים לבני אדם, הם חיות נקיות והמחלות המעטות שהם יכולים להעביר לבני אדם הן לא מהותיות לעומת העזרה העצומה שהם מושיטים לנו.
לא פלא שהמצרים הקדומים,החכמים שמרו עליהם באדיקות. מחלת הדבר,למשל, היא לא עניין תיאורטי בלבד. רק לפני 80 שנה בת"א נלחמו בחורמה במחלה זו.
כדי שהמצב זה לא יחזור יש לשמור על חתולי הרחוב. את מספרם ניתן להגביל ע"י תכנית עיקורים עירוניתכפי שעושים בהצלחה בעיריית ת"א. לצערי העיריות אחרות עדיין שולטת הבורות שהייתה נחלת העבר.

למחאה פנו למועצה המקומית או העיריה במקום מגורכם.

(מאת ד"ר רפי קישון)