10/11/2015

תגיות:
,,,,,

 

הבוקר (9.11.15)  נפתח בדיון בהצעה לתיקון חוק צער בעלי-חיים, שאושרה לקראת הצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון נדהמנו לראות חברי-כנסת מהקואליציה מתגייסים לפי פקודה של גיוס קואליציוני, כדי להצביע נגד החמרת הענישה על מתעללים ונגד הטלת אחריות על מנהלי תאגידים למנוע התעללות במסגרת פעילות התאגיד. בעד החמרת הענישה ובעד הטלת האחריות על המנהלים הצביעו חברי הכנסת דב חנין, איציק שמולי, יוסף ג'בארין, עבדאלחכים חאג' יחיא ובאסל גטאס (ח"כ תמר זנדברג נכחה בדיון אך לא היתה לה זכות הצבעה). נגד הצביעו חברי כנסת מהקואליציה שאף לא הספקנו לזהות את כולם כי כשם שבאו כך הלכו.
למרות זאת, עברו בדיון שורה של תיקונים חשובים לחוק. בין היתר: העונש הכללי על התעללות לא הועלה (כפי שדרשו 80 חברי-כנסת שחתמו על הצעת החוק של איציק שמולי ברוח זו), אך נוספה עבירה חדשה, של התעללות בנסיבות מחמירות, שדינה ארבע שנות מאסר. שופרו הכללים לגבי תפיסת בעלי-חיים שעברו התעללות, ניתנה לבתי המשפט סמכות להגביל החזקת בעלי-חיים בידי מי שהורשע בהתעללות, הוטלה חובה על רשויות לשקול שיקולי צער בעלי-חיים במסגרת מספר חוקים, ונוספה הוראה מפורשת המטילה על מחזיק של בעלי-חיים לדאוג לצרכי מחייתם.

בהמשך היום התקיים בועדת החינוך של הכנסת דיון בממדי התופעה של הרג כלבים בישראל. בדיון שיזם חבר הכנסת איציק שמולי, יו"ר השדולה למען בעלי חיים, בעקבות הכתבה "הם יורים גם בכלבים" שפורסמה ב'ידיעות אחרונות ב- 9.10.15 , דרש שמולי ממשרד החקלאות לקבל דיווח אמיתי על מספר הכלבים המומתים מדי שנה, ואף אמר שאם יהיה צורך בכך – לדאוג להסדיר את הנושא בחוק. 
מדו"ח מיוחד של הכנסת שהופק לקראת הדיון לבקשת ח"כ יעל גרמן, עולה כי בדומה לממצאי התחקיר של 'ידיעות אחרונות', אין באמת גוף אחד שיודע במדויק כמה כלבים מומתים בישראל בשנה. מן המספרים החלקיים שנאספו בדו"ח עולה כי ב 2014 הומתו על ידי פקח משרד החקלאות 572 כלבים, על ידי רשות הטבע והגנים 432 כלבים ולהערכו של משרד החקלאות בלבד, לפי הערכה, בכלביות עירוניות בין 4,400 ל- 5490 כלבים מדי שנה. הסיבות להמתה-לרוב חשש מפני מחלות או חוסר מקום לקליטת כלבים אחרים בכלביות העירוניות. 
בעמותת 'תנו לחיות לחיות' טוענים כי המספרים הללו נמוכים באופן משמעותי מן המספריים האמיתיים. לדברי מנכ"לית העמותה, יעל ארקין: "אנחנו מעריכים כי בישראל מומתים מדי שנה 100 אלף כלבים בריאים, הן בירי, הן בהרעלה, הן בזריקת הרדמה והן בהזנחה וחוסר טיפול. המספר הזה בלתי נתפס , אבל יש מה לעשות על מנת להוריד את המספר הזה לאפס". 
בדיון בוועדת החינוך סיפרה ארקין על פרויקט "עקר,חסן, החזר" שמבצעת העמותה בבסיסי צה"ל בבקעה. "במשך שנים אנו מקבלים דיווחים מחיילים על כלבים משוטטים בבסיס ולעתים אימהות עם גורים. בשנה האחרונה התחלנו לבצע פרויקט מיוחד של תפיסת הכלבים הללו בידי לוכד מיומן, אנו מביאים אותם למרפאה, מעקרים, מסרסים ומחסנים ומחזירים אותם לאחר התאוששות לאזור ממנו הגיעו. מן הדיווחים שאנו מקבלים ניתן לספר שעד כה הצלחנו להגיע ל 100% מן הכלבים בבסיסים אליהם הגענו. הוכחנו כי ניתן לבצע פרויקט כזה גם באוכלוסייה של כלבים משוטטים"
ארקין סיפרה לחברי הכנסת גם על פרויקט NKIL – No Kill Israel שיזמה העמותה, שמטרתה לצמצם לאפס את מספר הכלבים הבריאים המומתים בישראל עד שנת 2020. "ניתן להגיע להישג כזה בתוך 4 שנים באמצעות עידוד אימוץ כלבים מכלביות, כמו הקמפיין שאנו מובילים כעת, וכן באמצעות תמיכת המדינה בפרויקטים של עקר-חסן-החזר ברחבי המדינה. אחת הבעיות היא שאין כיום נתונים רשמיים על המתות כלבים ולכן אין איך ולמה להשוות".
מיד לאחר מכן התקיים בוועדת החינוך דיון על הערכות של כלביות עירוניות לקראת החורף. 
יעל ארקין: מסכימה עם ח"כ שמולי כי חשוב להגביר את הפיקוח לקראת החורף ולהקצות תקציב ייעודי לקראת החורף. תנאי הכרחי הוא שבכל כלביה מנורות חימום במיוחד לגורים ולכלבים המבוגרים. אפשרות לכלבים למיטות ואם אפשר גם שמיכות, במיוחד לגורים ולמבוגרים אך גם לבוגרים. 
בהתייחס לכלביית העמותה אמרה ארקין "לא משנה כמה נתכונן, כאשר לא מאפשרים לנו להקים כלביה במקום מרכזי אלא רק הרחק מהעיר ובמקומות עם תשתיות גרועות, כמה שנתכונן, כשמגיעה סופה כזו אז אין מה לעשות. אני מבקשת מהציבור עם הלב הרחב שהשנה לא ימתינו לרגע האחרון אלא יגיעו מבעוד מועד לאמץ ולקחת כלבים לאומנה.