29/01/2015

תגיות:
,,,,,,

 בשנת 2013 פעלה תנו לחיות לחיות ביחד עם פעילים נוספים לזכויות בעלי חיים, לחשיפת התעללות מזעזעת באפרוחים במדגריית נורדיה שבאזור השרון: המדגרה, אשר עוסקת בשיווק אפרוחים לתעשיית הבשר, השליכה אפרוחים חיים לפחי האשפה (אפרוחים שלא היו מתאימים לשיווק). החשיפה הובילה להגשת כתב אישום פלילי נגד המדגרה ונגד מנהל המדגרה. בניגוד לכתב האישום החריף, גילתה לפני מספר חודשים תנו לחיות לחיות שמשרד החקלאות חתם על הסדר טיעון מקל עם המדגרה, במסגרתו הודתה המדגרה באישום, ובתמורה בוטלו כל האישומים נגד מנהל המדגרה והמדגרה תשלם קנס בסך 15,000 ש"ח בלבד (כאשר הקנס המרבי על התעללות בבעלי-חיים הוא 226 אלף ש"ח, עבור כל מקרה התעללות).

תנו לחיות לחיות פנתה לבית המשפט וביקשה שלא יאשר את הסדר הטיעון, ולאחר מכן אף הגישה עתירה לבג"צ נגד ההסדר המקל. בתגובה לעתירה לבג"צ הודיע היועץ המשפטי לממשלה שהסדר הטיעון אינו ראוי, מקל בצורה מופרזת עם הנאשמים ועומד בסתירה להנחייתו לדרוש להטיל עונשים כבדים במקרים כאלו. למרות זאת, סבר היועץ המשפטי שהביקורת על הסדר הטיעון צריכה להעשות על ידי בית משפט השלום ולא על ידי בג"צ. עמדה זו התקבלה בבג"צ, שהחליט לא להתערב ולהותיר את מלאכת הביקורת לבית משפט השלום. כאמור, היום החליט בית משפט השלום לאשר את הסדר הטיעון, למרות שביכולתו לסטות מהעונש שנקבע בו.

מעמותת תנו לחיות לחיות נמסר: "אנחנו מאוכזבים מאוד מגזר הדין. גזר הדין מבהיר שבתי המשפט לא הפנימו עדיין את החשיבות שבהחמרת הענישה של מתעללים בבעלי חיים, ואת העובדה שענישה מקלה כזאת הופכת את ההתעללות לכדאית מבחינה כלכלית. אנחנו מקווים שעמדתו הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה בעניין הצורך להחמיר את הענישה תחלחל למערכת המשפט, ולא נראה שוב הסדרי טיעון כאלו ואחריהם גזרי דין מקלים. במקביל, אנחנו ממשיכים במאבק להחמרת הענישה של מתעללים בבעלי חיים בכל האפיקים – החקיקתי, המשפטי והציבורי.

עדי וינטר, פעילה לזכויות בעלי חיים שתיעדה את שהתרחש במדגרה, אמרה: "קשה לתאר את התחושה של לעמוד מול פח מלא באפרוחים בני יום שנזרקו לגסוס לאיטם כאילו אין משמעות לחייהם, קשה לתאר את צחנת המוות וזילות החיים. העיסקה שרקם משרד החקלאות ואושרה היום על ידי בית המשפט מבזה את הקורבנות ומוכיחה שוב שאלו האמונים על ההגנה על בעלי החיים אינם מיצגים את בעלי החיים ואינם ראויים לאמון הציבור. יחד עם זאת, חשוב לזכור שחייהם של האפרוחים האלו תלויים קודם כל בנו. בבחירה הפשוטה שלא לממן את תעשיית המוות הזו אנו יכולים להציל חיים".

מצורף: החלטת בית המשפט
לינק לסרטון המתעד את חשיפת המקרה ואת הצלת האפרוחים