23/11/2014

תגיות:
,,,,,,

הפנייה באה בהמשך לקבילה המונית של חיילים טבעונים על ההסדרים הקיימים כיום בצבא, ובהמשך להודעת הצבא כי ילך לקראת הטבעונים בשורה של עניינים. למרות ההודעה, התברר לעמותה שהנהלים החדשים עדיין בהליכי גיבוש.

מזה שנים, אין הצבא מספק לחיילים טבעונים אוכל התואם את מצפונם – זאת אף שמוצרי היסוד הנחוצים לשם כך מצויים ממילא במטבחים הצבאיים: דגנים יבשים, קטניות יבשות, טחינה גולמית, פירות וירקות מצויים במגוון גדול ובשפע בכל מטבח צה"לי, ויכולים להיות בסיס למנות טבעוניות שלמות ומזינות. במקום לספק לחיילים הטבעונים אוכל, הצבא נותן להם "דמי כלכלה" המתווספים למשכורתם. לא רק שדמי כלכלה אלו אינם מספקים: לחיילים אין לרוב אפשרות לאחסן בבסיס אוכל (במיוחד כזה הטעון קירור), ואין להם לא האמצעים ולא הזמן לעבד את המזון ולבשלו. מטעמים של שמירת הכשרות, לא מאפשרים להם לעשות זאת במטבח הצבאי. זאת ועוד: על מנת לקבל את דמי הכלכלה נדרשים הטבעונים לעבור הליך בירוקרטי מסורבל, ארוך וחודרני.

במכתב לצה"ל מציעה תנו לחיות לחיות שהמטבחים הצבאיים יספקו לכל דורש אופציה מהצומח, כפי שכבר מקובל במקומות רבים. מהלך כזה יאפשר לכל חייל – בין אם הוא בבסיס פתוח או סגור – לקבל באופן שוטף ויומיומי מזון מלא ומאוזן, טרי ומבושל, שהוכן תחת פיקוח מסודר על תנאים היגייניים. ההליכים המסורבלים של קביעת זכאות יבוטלו, הקושי לקבוע מה הגובה הנכון לדמי הכלכלה יתייתר, והחיילים לא יישלחו לאלתר לעצמם ארוחות מחוץ לחדר האוכל – כל אחד בהתאם ליכולותיו וללחץ השירות. בנוסף לכך, מפנה העמותה את רשויות הצבא לסוגיות נוספות שדורשות התייחסות, כגון אספקת כומתות שאינן מצמר כבשים בכל הצבעים החיליים, והטמעת הנוהל שכבר קיים, לפיו כל חייל/ת צמחוני/ת זכאי/ת לנעליים שאינן מעור.

 —