06/11/2014

תגיות:
,,,,,,

 החשיפה: בשנת 2013 חשפה העמותה, ביחד עם פעילים נוספים לזכויות בעלי-חיים, התעללות מחרידה באפרוחים בני יומם במדגריית נורדייה שבשרון. ממכולת האשפה של המדגרה נשמעו ציוצים. מבט מקרוב גילה בתוך האשפה עשרות ומאות רבות של אפרוחים רכים, שאך בקעו. האפרוחים שנראו לעין היו צפויים לגסיסה אטית – למוות מרעב, מצמא או מקור. לאחרים, שהיו קבורים מתחת לשכבות הפסולת או תחת משקל חבריהם, ציפה מוות אכזרי לא פחות, ממעיכה וממחנק. ביקורים חוזרים במקום חשפו שהשלכת האפרוחים החיים למוות איטי במכולת האשפה היא שיטת העבודה הקבועה והשגרתית במקום. שיטת עבודה זו מנוגדת לחוק צער בעלי-חיים. על-פי החוק, המדגרייה צריכה היתה להמית את האפרוחים שאינם ניתנים לשיווק (במקרה זה: אפרוחים נכים ומאחרים לבקוע) בשיטה שמביאה למוות מהיר, כגון במכונות שממיתות אותם במעיכה בין גלגלי שיניים או בגריסה כמו במעבד מזון.

 

הסדר הטיעון: בעקבות החשיפה הגיש משרד החקלאות כתב אישום חמור ביותר נגד המדגרייה ונגד מנהל המדגרייה, בגין התעללות באפרוחים. אולם לאחרונה נודע לעמותת "תנו לחיות לחיות", שמשרד החקלאות חתם על הסדר טיעון עם הנאשמים. לפי הסדר הטיעון נמחק מנהל המדגרייה מכתב האישום באופן שהוא יוצא ללא שום סנקציה, וזאת למרות שהוא זה שהורה על השלכת האפרוחים לאשפה. אף אדם בשר ודם לא ייענש על מעשי ההתעללות, שדינם לפי חוק עד שלוש שנות מאסר. המדגרייה עצמה תשלם קנס סמלי של 15 אלף ש"ח (הקנס המרבי על התעללות בבעלי-חיים הוא 226 אלף ש"ח, עבור כל מקרה התעללות).

 

בעתירה מצביעה העמותה על כך שהסדר הטיעון מנוגד להוראות בית-המשפט העליון לפיהן יש להחמיר בענישה על התעללות בבעלי-חיים וכן להנחיית היועץ המשפטי לממשלה לפיה ככלל על התביעה לדרוש בעבירות אלו עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח וקנסות גבוהים.

 

אתי אלטמן, דוברת ומייסדת "תנו לחיות לחיות": "אני לא מסוגלת להבין איך אדם מסוגל להשליך יצור כל-כך חסר אונים, כל-כך תמים, כמו אפרוח, לגסוס בתוך האשפה. כמה אדישות נחוצה לזה, כמה קשיות לב צריך בשביל לעשות את זה. אם האחראים למעשה לא ישבו בכלא, ולאורך זמן, אנחנו כחברה מאמצים בעצמנו את הזילות הזו לסבל הנורא של היצורים הכי חלשים שאפשר להעלות על הדעת."

 

עו"ד יונתן שפיגל מתנו לחיות לחיות שהגיש את העתירה: "חשוב שהציבור בישראל ידע שההרג של מיליוני אפרוחים חסרי אונים הוא חלק בלתי נפרד מתעשיית בשר העוף והביצים בישראל. אפרוחים נכים, פגועים ומאחרים לבקוע נחשבים בעיני תעשיית בשר העוף ל'מיותרים' וחסרי ערך כלכלי, וכך גם כל האפרוחים הזכרים בתעשיית הביצים, שכן הם אינם מטילים ביצים. מה שעשו כאן הנאשמים, שהשליכו את האפרוחים לגסיסה אטית ונוראה, קבורים בתוך ערימת פסולת, הוא עבירה חמורה שחייבת להיענש בהתאם. עם זאת, חשוב לציין שגם השיטות החוקיות להמתת האפרוחים הן מחרידות – מעיכה בין גלגלי שיניים או ריסוק שלהם בעודם בחיים כמו במעבד מזון, ולמרבה הצער אנשים רבים כלל לא מודעים לכך שזהו המחיר האמיתי של הביצים ובשר העוף שמוכרים לנו, הצרכנים. הדרך היחידה למנוע את הריגת האפרוחים היא לא לאכול ביצים ובשר עוף