25/02/2013

תגיות:
,,,,

 

הצטרפו אלינו לקריאה!
הדף של ציפי ליבני
http://www.facebook.com/tzipilivni?fref=ts
הדף של התנועה
http://www.facebook.com/Hatnua?fref=ts

עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס קוראות לציפי לבני לפעול להעברת סמכויות האכיפה של חוק צער בעלי-חיים למשרד הגנת הסביבה, עם חתימת ההסכם הקואליציוני לפיו תקבל התנועה את תיק הגנת הסביבה. אנשי התנועה הביעו מחויבות לצעד זה בקמפיין הבחירות, בין היתר במצע המפלגה, הכולל התחייבות לקדם "הקמת רשות אחת להגנת החי, שתהיה כפופה למשרד להגנת הסביבה, ואשר תרכז את הסמכויות אשר פזורות כיום בין הגופים השונים".

ארגוני בעלי החיים קראו היום לציפי לבני לממש את התחייבותה: "אנו מברכים את התנועה על כניסתה לממשלה וקבלת תיק הגנת הסביבה, ומקווים כי תממש את התחייבותה לפעול להעברת סמכויות אכיפת חוק צער בעלי-חיים למשרד להגנת הסביבה. כיום החוק אינו נאכף, ורוב בעלי החיים נותרים משוללי הגנה. זאת משום שקיים ניגוד אינטרסים בכך שמשרד החקלאות, המקדם את התעשייה החקלאית, אחראי לגורלם של בעלי החיים שהיא מנצלת".

בחודש יוני אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ לשעבר אלכס מילר, המבקשת לאחד את סמכויות האכיפה של חוק צער בעלי-חיים במשרד להגנת הסביבה. ההצעה אושרה ברוב גדול, וזכתה לתמיכת כל שרי הליכוד, כולל שר האוצר, וכן לתמיכת שר המשפטים. הליך החקיקה לא התקדם עקב ערר שהגישה שרת החקלאות אורית נוקד, שלא נדון לנוכח הקדמת הבחירות.

היוזמה לאיחוד סמכויות האכיפה תחת משרד הגנת הסביבה עלתה על רקע דו"ח של עמותת "אנונימוס" לציון 18 שנה לחוק צער בעלי-חיים. לפי הדו"ח, רוב בעלי החיים בישראל נותרים משוללי כל הגנה, עקב העדר תקנות להגדרת אופן יישום החוק. החוק מסמיך את משרד החקלאות להתקין את התקנות, וחרף התחייבויות חוזרות ונשנות לבג"ץ ולכנסת, רוב קובצי התקנות טרם הותקנו. כך בין היתר לא הוסדר בחוק אופן ההמתה של מיליוני אפרוחים זכרים בתעשיית הביצים, ואין הגבלות על הטלת מומים בגופם של בעלי-חיים (גדיעת קרני עגלים, חיתוך שיני חזירים וקיטום מקור אפרוחים – כל זאת ללא הרדמה).

כיום מפוצלות סמכויות אכיפת חוק צער בעלי-חיים בין משרד החקלאות לבין המשרד להגנת הסביבה. המשרד להגנת הסביבה מנהל את הקרן להגנת בעלי-חיים, אליה מועברים קנסות בגין עבירות על החוק, וכן אחראי למינוי נאמני בעלי-חיים ולהפעלת "המשטרה הירוקה" ורשות הטבע והגנים. ואולם חלק הארי של הסמכויות נותר במשרד החקלאות, המקצה לכך פחות תקנים אך אחראי לניסוח התקנות לקביעת אופן יישום החוק, לאכיפת החוק במשקים החקלאיים וכן לטיפול בנושא כלבי וחתולי הרחוב.

בעקבות חשיפת ההתעללות בבעלי-חיים במשחטת "אדום אדום" בדצמבר האחרון, התנועה לאיכות השלטון הצטרפה לקריאה להעברת סמכויות האכיפה של חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד הגנת הסביבה, עקב "חשש לניגוד עניינים במשרד החקלאות" המונע את יישום החוק.

 — ‎with ‎‎Avi Kuzi,