06/09/2012

תגיות:
,,

תנו לחיות לחיות יוצאת היום בקמפיין ציבורי רחב בקריאה לרשת בתי-הקפה "קפה קפה" להוסיף לתפריטיה מנות מהצומח, ולתת ללקוחותיה את הזכות לבחור ארוחות שאינן כרוכות בניצול בעלי-חיים.

במסגרת הקמפיין עיצבה העמותה מחדש את הלוגו של רשת בתי-הקפה. הלוגו החדש "cafecage" מתייחס לכלובים הצרים והחשופים בהם כלואות התרנגולות, אשר מטילות את הביצים שהן מרכיב בולט במנות רבות בתפריט של הרשת.

העמותה החלה להפיץ ברשת האינטרנט תמונות של בעלי-חיים ממשקים מתועשים, ולצדם הסיסמה: "cafecage לא נותנים לי את הזכות לבחור". העמותה קוראת לציבור להדיר את רגליו מבתי-הקפה של הרשת, כל עוד התפריט של הרשת אינו נותן ללקוחותיה את חופש הבחירה להרכיב ארוחה מלאה מהצומח.

הקמפיין יוצא לדרך לאחר שפניות בכתב של העמותה להנהלת הרשת לא זכו להתייחסות.

אתי אלטמן, דוברת העמותה: "אנשים רבים היום מעדיפים לצמצם את הצריכה של מוצרים מהחי. הישראלים יודעים היום על התופת שעוברת תרנגולת בצינוק הצר והחשוף של תעשיית הביצים. כולנו יודעים שבתעשיית החלב מפרידים את העגל מאמו מייד אחרי שנולד, ושגם האם וגם העגל סופם להישחט. הציבור נעשה רגיש יותר לסבל של דגים, של תרנגולות, של עגלים ושל טלאים – שאת כולם אפשר למצוא בתפריט של "קפה קפה". אנחנו לא מבקשים מהרשת שתהפוך לטבעונית. כל מה שאנחנו מבקשים הוא התחשבות באותו לקוח שבאותו יום (או בחיים שלו בכלל) רוצה לאכול ארוחה שלא כרוכה בסבל הזה. היום לקוח כזה לא רצוי ב"קפה קפה". כמעט שאין לו מה לאכול שם. וזה כשהשפים הטובים ביותר בישראל עושים ארוחות גורמה שלמות על טהרת הטבעונות. ואני אומרת: לכל ישראלי יש הזכות לבחור באוכל שלא כרוך בהתאכזרות לבעלי-חיים."

רקע

רשת בתי-הקפה "קפה קפה" היא אחת מרשתות בתי-הקפה הגדולות בישראל, ובשנת 2010 אף הוכתרה בתואר הרשת הגדולה ביותר. מעמד זה של הרשת מחייב אותה לאחריות מוגברת כלפי לקוחותיה וביחס להשלכות של פעילותה הכלכלית על בעלי-חיים, על הסביבה ועל תזונת הציבור. כרשת גדולה בפריסה ארצית, 'קפה קפה' צריכה להתחשב בקהל לקוחותיה, ולאפשר להם לבחור במנות התואמות את צורכיהם.

מבדיקה שערכה עמותת תנו לחיות לחיות בתפריטים של הרשת, המתפרסמים באתר האינטרנט שלה, ובמסגרת ביקור באחד הסניפים, התברר שהרשת אינה מציעה כמעט אף מנה שאין בה מוצרים מהחי. כמעט בכל המנות יש דגים; ביצים מלולי כלובים חשופים או מוצרי חלב מרפתות תעשייתיות, בהן מפרידים את העגל מאמו סמוך ללידתו. למעשה, מתוך 59 מנות בתפריט הכשר של הרשת, רק שתיים (סלט קצוץ ופסטה נפוליטנה) אינן מכילות מוצרים מהחי. מרק היום עשוי להיות ללא מרכיבים מהחי. מנות בודדות ניתן להזמין ללא המרכיב מהחי. לעומת זאת, כל ארוחות הבוקר, כל הכריכים, כל המנות העיקריות וכל המאפים והקינוחים כוללים מרכיבים מהחי. בתפריט הלא כשר מתווספות עוד מנות בשריות – מבשר של עופות, בקר וטלאים. במלים אחרות: ללקוח שמעוניין (באותו רגע, או כחלק מאורח חייו בכלל) לאכול ארוחה שאינה כרוכה בניצול בעלי-חיים, אין כמעט אפשרויות בחירה.

כבר באוגוסט 2011 פנתה דוברת תנו לחיות לחיות, הגב' אתי אלטמן, להנהלת הרשת וביקשה שהרשת תנהג באחריות תאגידית. אלטמן העלתה במכתבה שתי בקשות:

          מעבר של הרשת לביצים מלולים נטולי כלובים. בעניין זה ציינה תנו לחיות לחיות שרשתות הסעדה רבות ברחבי העולם כבר בחרו להפסיק להשתמש בביצים מכלובים. ביניהן: מקדונלד'ס וסאבווי באירופה; ענק הקייטרינג Compass בפעילותו בצפון אירופה; וכן סניפים רבים של איקיאה, אוטוגריל, סטארבקס ועוד.

          הצעת מנות נטולות ביצים (וללא מוצרים אחרים מהחי) בכל קטגוריה של פריטי אוכל.

מכתב זה לא נענה עד היום, ואף לא מכתב נוסף שנשלח ב-8.8.2012.

בשני המכתבים ציינה אלטמן, כי אי-היענות לדרישות אלו עשויה להוביל לקמפיין ציבורי כנגד הרשת.

הצטרפו אלינו:

לכבוד

רונן נמני ומיקי טיל

בעלי רשת קפה קפה

שלום,

אני פונה אליכם כדי שתאפשרו לי ולאחרים חופש בחירה כאשר אנחנו נכנסים לאכול באחד מלמעלה ממאה הסניפים של רשת "קפה קפה".

אין זה משנה מה הבחירה שלי – צמחונות, טבעונות או אכילת מזון מהצומח לצד אכילת בשר – כשאני מול התפריט בבית-הקפה, זכותי למצוא שם משהו שיתאים לי. זכותי להרגיש שמתייחסים בכבוד לחופש הבחירה שלי.

כיום, התפריט של הרשת כמעט שאינו מציע מנות מהצומח. יש הרבה מנות שמבוססות על ביצים, ולמיטב ידיעתי הביצים שהרשת רוכשת מגיעות מלולי כלובים, שהתרנגולת מוחזקת בהם כל חייה בתא צר וחשוף, על רשת ברזל אלכסונית. אחיהן הזכרים של התרנגולות הכלואות הושמדו עוד במדגרה מיד אחרי בקיעתם. מנות אחרות מכילות מוצרי חלב, שאף הוא כרוך בפגיעה קשה בבעלי-חיים. אזכיר רק את ההפרדה של הוולדות מאמותיהם ושליחתם לשחיטה. מנות אחרות מבוססות על בשרם של בעלי-חיים – דגים, עופות, פרות וטלאים.

המודעות לסבלם של בעלי-חיים בתעשיות המזון הולכת ועולה. אנשים רבים מצמצמים את הצריכה של מאכלים מהחי, או נמנעים מהם לחלוטין. המגמה הזו משתלבת עם המגמה לעבור למזון בריא.

מי שמצטרפים למגמה גוברת זו, מרגישים לא רצויים בסניפי "קפה קפה" ברגע שהם פותחים את התפריט: בעוד שבתחום המנות מהחי המבחר גדול, כמעט שלא מוצעות מנות בלי מוצרים מהחי.

יש אינספור אפשרויות למנות עשירות ומגוונות מהצומח. המטבח המקומי והים-תיכוני, עשיר במאכלים כאלו, וניתן להוסיף לאלו מאכלים מתרבויות אחרות ומקבילות בשר וגבינה על בסיס צמחי שהשוק מלא בהן. כאשר שפים מהבכירים בארץ מארגנים ארוחות גורמה טבעוניות, אין סיבה שרשת "קפה קפה" לא תאפשר ללקוחותיה לבחור ארוחת בוקר, כריך, מנה עיקרית וקינוחים שיאפשרו לסועד לצאת שבע ובמצפון נקי.

תנו לי את חופש הבחירה, ותנו לי להרגיש שרוצים אותי בבתי-הקפה שלכם!

עד שלא תספקו אופציות הולמות מהצומח, בכל קטגוריה של מנה שאתם מגישים ברשת "קפה קפה" איאלץ להימנע מלהיכנס לבתי-הקפה של הרשת.

בברכה,