11/06/2012

תגיות:
,,,

מאז נחקק החוק נמתחת ביקורת קשה על הפקדתו בידי משרד החקלאות, בין היתר בעקבות ניגוד העניינים בין תפקידיו של משרד החקלאות שכוללים פגיעות קשות בבעלי חיים, לבין התפקיד שניתן לו להגן על בעלי החיים מכח חוק צער בעלי חיים. נסיונות רבים נעשו בעבר להעביר את החוק לאחריותו של המשרד להגנת הסביבה, אך עד היום כולם נכשלו ולא זכו לתמיכת הממשלה.
הצעת החוק הונחה על שלחן הכנסת בחודש מרץ האחרון, והיא פרי יוזמה משותפת של עמותת תנו לחיות לחיות וח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו. על פי הצעת החוק, אליה הצטרפו חברי כנסת נוספים מישראל ביתנו, הליכוד, מפלגת העבודה, המפד"ל וחד"ש, יועברו כל הסמכויות שעל פי חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה.
ההצעה נועדה ליצור מנגנון של איזונים ובלמים בין משרדי הממשלה. המצב המשפטי במסגרתו החוק מופקד בידי משרד החקלאות, אותו משרד שאחראי גם על הפגיעה בבעלי החיים, יוצר כשלים, ניגודי עניינים ומונע כל אפשרות ליצור הגנה אמיתית על בעלי החיים בישראל. 
הניסיון הישראלי ב-18 שנות קיומו של חוק צער בעלי-חיים מלמד שחלוקת הסמכויות הקיימת נכשלה. בכל שנות קיומו של החוק לא השכיל משרד החקלאות ליישם את חוק צער בעלי-חיים. הליכי התקנת תקנות נגררים, תקציבים וכוח אדם מוקצים במשורה, אין מדיניות ואין אכיפה. מציאות עגומה זו, מלמדת על הצורך להעביר את החוק למשרד שבאופן טבעי אמור להיות אחראי עליו – המשרד להגנת הסביבה.
גם בדו"ח זיילר משנת 2010 לבדיקת השירותים הווטרינריים, יחידת הסמך במשרד החקלאות שאחראית על חוק צער בעלי חיים, הייתה התייחסות למחדלים באכיפת חוק צער בעלי-חיים. בין היתר, קובע הדו"ח כי "תקנות חשובות שאמורות היו לתת תוכן נוסף לחוק מתעכבות שנים ארוכות. בעלי-חיים נמצאים במצוקה אכזרית אם בשעת הובלתם, אם בכלובי הסגר ואם בהקשרים אחרים, אין מען לתלונות ואין מי שמטפל בהן."
הצעת החוק נועדה לתקן עוול ארוך שנים זה של הפקדת גורלם של בעלי החיים בידי משרד ממשלתי שפעם אחר פעם נכשל בהגנה עליהם. ואכן, בדיון שהתנהל היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, החליטה ועדת השרים כי הממשלה תתמוך בהצעת החוק.
בוועדת השרים לענייני חקיקה הצביעו עשרה שרים בעד ושלושה נגד (שמחון, נוקד ונהרי). התנהל מאבק חריף במסגרתו ציין השר להגנת הסביבה כי "חברה נבחנת ביחסה לחלשים, ובעלי החיים הם חסרי אונים וכיום אין להם הגנה מספקת". השר להגנת הסביבה אף הביע נכונות בדיון לקבלת הסמכות ללא תוספת תקציבית. בדיון עלה ניגוד העניינים של משרד החקלאות בשמירה על בעלי החיים.
מתנו לחיות לחיות נמסר בתגובה: "מדובר באחד התיקונים החשובים ביותר לחוק צער בעלי חיים מאז שנחקק, אם לא החשוב שבהם. אנו מברכים על כך שהממשלה לא נותרה אדישה לעיוות הנוראי שנוצר בשל הפקדת חוק צער בעלי חיים בידי משרד החקלאות ולפגיעה העצומה שמשרד זה גורם לבעלי החיים. אנו משוכנעים שמדובר בצעד חשוב ומשמעותי לקידום זכויותיהם של בעלי החיים בישראל, והפסקת הפגיעות הממוסדות בהם. אנו נמשיך לפעול לקידום הצעת החוק עד שתעבור גם בכנסת, ומבקשים להודות לחברי הכנסת שיזמו אותה ולשרים שתמכו בה ונלחמו על מנת שתעבור."