19/11/2019

תגיות:
,,

לדוד משה הייתה חווה…

עולם התכנים של הילדים שלנו רווי בייצוגים ותמונות של משקי החלב, הביצים והבשר שנאמר בעדינות, לא בדיוק תואמים את המציאות: פרות מלחכות עשב באחו, תרנגולות משוטטות בחצרות מרווחות ומטילות ביצים בקן, ועוד.

בתוכנית "מי מה מו" של ערוץ הפעוטות לולי שודר פרק על הפרה עם לא מעט "אי-דיוקים" כאלה: הפרה ברפת החלב הוצגה במדשאות האחו, כשהיא מיניקה את העגל שלה, ורק אז "נותנת" חלב לרפתן, שחולב אותה במו ידיו. בסוף היום היא חוזרת לרפת, שגם היא נמצאת על מדשאה, מרצונה החופשי.

המציאות, כמובן, שונה לחלוטין: העגלים מופרדים על לידתם מאימותיהם, שגועות בלב שבור, והן נותרות ברפת, ניזונות מתערובת, ונחלבות מספר פעמים ביום על ידי מכונות אוטומטיות. גם הקרניים של הפרה בתוכנית לא גדלות אצל הפרות ברפתות – הן נצרבות כשהן עוד עגלות.

בעקבות תלונות של הורים, פנינו לערוץ, על מנת שהתוכן הלא נכון יוסר משידור בערוץ ומהאתר שלו. הסברנו להם על ההבדלים בין התוכנית האוטופית למציאות האכזרית, והזכרנו להם שהם מחויבים בפרסום תכנים מהימנים ותואמי מציאות, ושהדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בתכנים חינוכיים לילדים.

לזכות קבוצת הופ! לגדול בידיים טובות שמפעילה את הערוץ, ייאמר שבעקבות פנייתנו, הם הורידו את הפרק השגוי והפוגעני.

את הדיון והחינוך על גורלם של בעלי החיים במשקים חשוב לנהל, אבל חשוב שהם יתבססו על המציאות, ולא על מה שתעשיות המזון מהחי היו רוצות שנחשוב שהיא המציאות.