21/03/2012

תגיות:
,,,,,

תנו לחיות לחיות עתרה הבוקר (רביעי) לבג"צ בבקשה למנוע את ייצוא הקופים על ידי חוות מזור לחברת SNBL בארה"ב.
מאז חודש ינואר מנהלים תנו לחיות לחיות ועמותת מאחורי דלתות המעבדה, מאבק עיקש במטרה למנוע את אישור בקשת חוות מזור לייצוא של עשרות קופים למתקני חברת SNBL בארה"ב הידועה לשמצה.
ממסמכים ועדויות שהגיעו לארגונים, עולה כי מדובר במעבדה בה התרחשו מאות מקרי התעללות קשים בבעלי חיים בעשר השנים האחרונות, לרבות מקרה של קופה שהורתחה למוות במתקן לשטיפת כלובים בקיטור. בנוסף, מסתבר כי ייצוא הקופות עומד בסתירה למדיניות השר להגנת הסביבה, שכן לא הוכח, כפי שדורש השר, כי הקופות מיועדות למחקר רפואי מציל חיים או מונע סבל.
משעוכב המשלוח, פנתה לאחרונה חוות מזור לבית המשפט המחוזי, בנסיון ליצור "מסלול עוקף בג"צ", שכן התיק היה אמור להיות מוגש לבג"צ, וביקשה שיחייב את רשות הטבע והגנים לתת את ההיתרים למשלוח. למרות שבית המשפט המחוזי כלל לא מוסמך לדון בתיק, רשות הטבע והגנים ויתרה על טענה זו והסכימה באופן שערורייתי שהדיון יתנהל בפניו, תוך שהיא מסתירה מתנו לחיות לחיות את פרטי ההליך.
רק לפני מספר ימים גילתה תנו לחיות לחיות את פרטי ההליך ופנתה לבית המשפט המחוזי, תוך שהיא מדגישה כי היא מתנגדת לקיום ההליך בפני ערכאה שיפוטית שאיננה מוסמכת לדון בו, וכי ממילא לא ניתן לתת את ההיתר מכיוון שהוא מתייחס לקופות שניצודו בטבע – פרט אשר נודע לתנו לחיות לחיות רק בימים האחרונים. ואולם, בית המשפט התעלם מפניית העמותה והורה שלשום (שני) לרשות הטבע והגנים לתת לחוות מזור את ההיתרים.
יש לציין, כי השר להגנת הסביבה פנה עוד בשבוע שעבר לרשות הטבע והגנים ודרש כי תימנע ממתן ההיתר, והתעלמות בית המשפט מהחלטת השר היא שערורייתית בפני עצמה, שכן לבית המשפט המחוזי אין סמכות או יכולת לחייב במקרה שכזה גורם שלטוני לפעול בניגוד להחלטתו. סמכות זו נתונה רק לבג"צ.
בעתירה שהוגשה הבוקר לבג"צ, מבקשת תנו לחיות לחיות מבית המשפט העליון להורות על עיכוב ההיתרים, לאור אי החוקיות הברורה שטמונה בהם, וכן כי בג"צ יצהיר שהחלטת בית המשפט המחוזי ניתנה בחוסר סמכות ולכן היא בטלה.
מתנו לחיות לחיות נמסר בתגובה: "קשה לעכל את היקפי המחדלים וחוסר החוקיות שבהתנהלות רשות הטבע והגנים במקרה הזה. דווקא הגוף שאמור להגן על חיות הבר, מפקיר אותם בידיהם של סוחרי חוות מזור, שרואים בקופים מטבע עובר לסוחר והזדמנות כלכלית, ולא בוחלים אף בנסיון לסחור בקופים שניצודו בטבע, באופן בלתי חוקי ובניגוד לדין. אנו מקווים שבג"צ יורה על עיכוב המשלוח עד להכרעה בעתירה שהוגשה על ידינו הבוקר, וכך יימנע המחטף הזה של הייצוא הבלתי חוקי של הקופים לתופת ב-SNBL. אנו סמוכים ובטוחים שהשר להגנת הסביבה יפעל, בעקבות התנהלות רשות הטבע והגנים, על מנת לבטל את ההסמכה הנתונה לרשות לתת לחוות מזור היתרי סחר בקופים. "
מעמותת מאחורי דלתות המעבדה נמסר בתגובה: "רשות הטבע והגנים כושלת באופן מוחלט בתפקידה לפקח על החווה ולהגן על הקופים. אנו מקווים שבג"צ ישים סוף להתנהלות השערורייתית של חוות מזור ושל רשות הטבע והגנים במקרה הזה, וימנע את יציאת הקופות מישראל."
מצ"ב צו ארעי שהתקבל