28/08/2011

תגיות:
,,,,

משרד החקלאות פרסם להערות הציבור טיוטת תקנות להסדרת שיטות ההריגה של האפרוחים. בהערותיה לתקנות, שנשלחו היום, דורשת תנו לחיות לחיות, בין היתר: על המכונות להרג האפרוחים להיות שקופות, על-מנת שעובד שישגיח על המכונה יוכל לזהות באופן מיידי כל תקלה.

 

אתי אלטמן, דוברת העמותה: "הרג של אפרוחים זה דבר שאנשים מעדיפים לא לדעת עליו ולא להסתכל בו. אבל אסור לעצום עיניים. אנשים צריכים לדעת שייצור בשר וביצים כרוך בהריגה של אפרוחים. ובמדגרה אסור שיתחמקו, בגלל האי-נעימות, מלהשגיח על ההרג של האפרוחים ולראות שאין תקלה במכונה."
 
רקע:

כמה אפרוחים הורגים ולמה?

בישראל הורגים כל שנה כ-4.5 מיליון אפרוחים זכרים מזנים המשמשים בתעשיית הביצים. כשהאפרוחים בוקעים ממיינים אותם. אפרוחות נשלחות ללולים להטיל ביצים. על כל אפרוחה נקבה בוקע אפרוח זכר. אפרוחים זכרים לא יטילו ביצים. לא מגדלים אותם לייצור בשר, כי בתעשיית הבשר משתמשים בזנים אחרים של עופות, כאלו שגדלים מהר מאוד. מבחינת התעשייה האפרוחים האלה מיותרים. לכן הורגים אותם.

מיליוני אפרוחים נוספים מומתים משום שבקעו מאוחר או משום שהם סובלים ממומים שהופכים את הגידול שלהם לבלתי-כדאי. מדובר הן באפרוחים מזנים שמשמשים את תעשיית הבשר והן באפרוחות מזנים שמשמשים את תעשיית הביצים.

האם אי-אפשר להימנע מהרג האפרוחים?

כדי לייצר ביצים ובשר עוף הורגים אפרוחים, והדבר יימשך כל עוד אנשים ממשיכים לצרוך עוף וביצים. לא קיימת כיום טכנולוגיה שתאפשר לתעשיית הביצים להדגיר מראש רק ביצים שיבקעו מהן נקבות. אין גם אפשרות לזהות מראש ביצים מהן יבקע אפרוח בעל מום.

עם זאת, אם כל ישראלי יאכל ביצה אחת פחות בשבוע, יחד נוכל להציל כל שנה מיליון אפרוחים. זאת משום שהביקוש לאפרוחות לתעשיית הביצים יקטן, וכתוצאה מכך גם מספר האפרוחים הזכרים שיבקעו.

מה השיטות להרג אפרוחים?

עד לפני מספר שנים השיטה המקובלת להריגת האפרוחים היתה לזרוק אותם למיכלים או לשקים, שם האפרוחים נערמו זה על-גבי זה. האפרוח מת מוות אטי מרעב ומצמא (אם הוא בראש הערימה) או מחנק ומעיכה (אם הוא בתחתיתה). משרד החקלאות אסר על התנהלות זו כבר לפני מספר שנים, אולם אין פיקוח הולם על המדגרות, ורק לאחרונה נחשף מקרה של מדגרה שפעלה בצורה זו.

בחלק מהמדגרות בארץ משתמשים במכונות בהן משליכים את האפרוחים למנגנון שבו הם נמעכים למוות בין גלגלי שיניים המסתובבים במהירות.

במכונות אחרות משליכים את האפרוחים למנגנון שטוחן אותם בעודם בחיים (שפועל באופן דומה למעבד מזון).

שיטה נוספת מבוססת על חניקת האפרוחים במיכלים מלאים בגז.

למה מנגנון ההריגה צריך להיות שקוף?

במכונות להריגת אפרוחים יכולות לקרות תקלות. המשמעות של כל תקלה כזו היא אכזריות בלתי-נתפסת.

כך, למשל, עלול להיות מצב שבו אפרוחים נערמים זה על-גבי זה בפתח המכונה, נמחצים ונחנקים. עלול להיות מצב שמכונת הטחינה קוטעת חלקי גוף של אפרוח ומתיזה אותו הרחק מהמנגנון בעודו בחיים (כמו שלפעמים מעבד מזון "מקפיץ" החוצה ירק שהוכנס אליו). עלול להיות מצב שריכוזי הגזים במכונה להמתה בגז אינם מספיקים והאפרוחים גוססים באטיות וסובלים מחנק.

רק תצפית מתמדת יכולה להביא לאיתור תקלות כאלו, לתיקונן, ולעצירת הסרט הנע שממשיך להזרים אפרוחים אל תוך המכונה.

מטעמים אסתטיים, המכונות עשויות כיום מחומר אטום. התוצאה: איש אינו יודע באמת אם פעילות המכונות תקינה ואם הרג האפרוחים נעשה במהירות, בהתאם ליומרות של היצרן.

מה ההליך המשפטי שקורה כרגע?

חוק צער בעלי-חיים מסמיך את משרד החקלאות להתקין תקנות, שמטרתן להפחית את הסבל של בעלי-חיים. משרד החקלאות ניסח טיוטה של תקנות להסדרת הנושא של אופן ההמתה של אפרוחים במדגרות. הטיוטה פורסמה להערות הציבור. הדרישה של תנו לחיות לחיות, שהמכונות יהיו שקופות, כלולה בהערות של העמותה לטיוטת התקנות. ההערות הועברו לממונה על חוק צער בעלי-חיים במשרד החקלאות.