29/12/2016

תגיות:
,,

האם החתול נוחת תמיד על הרגליים? למה החתול מנסה לצוד אותנו בלילה? איך מכניסים חתול חדש הביתה? מתי כדאי להאכיל את חתולי הקהילה? איפה חתולי הבית צריכים לשבת ומדוע טובים השניים מן האחד?

שאלה: הרבה חושבים שחתולים הם חיה סנובית, לא צריכים אף אחד. האם זה מיתוס או שיש בזה משהו?

זו טעות חתולים הם חיה חברתית וחברותית -הם מאד אוהבים לחיות בזוגות ואף בשלישיות או רביעיות. מי שיש לו חתול אחד, מאד מומלץ שיאמץ עוד אחד. או שניים. חתולים הם חיות חברתיות. אמנם קשה להם להסתגל למקום חדש או לדייר חדש, ולכן צריך רק לדעת איך להוסיף עוד חתול הביתה בצורה אחראית. זה פשוט מאד ודורש רק חדר נפרד לחתול או החתולים החדשים למשך עשרה ימים עד שבועיים. אחר כך האושר גדול. אפשר לראות כאן בבית המחסה איזה יופי הם חיים ביחד. הם יוצרים ממש מעגל כזה. אפשר לראות את המעגלים האלה גם אצל חתולי הקהילה, החתולים ברחוב שאנחנו מאכילים אותם.

זה ממש לא נכון שחתולים צריכים רק את עצמם, חתול שחי לבדו זה גורם לבעיות התנהגות ואחר כך גם יכול לגרום לבעיות בריאות ולמוות מוקדם. חתולים שחיים יחד חיים יותר זמן ויותר טוב. כל הסיפורים על חתולים שמטרידים אתכם בלילה או שרוצים כל הזמן שתעסיקו אותם – זה בגלל שהם משועממים. וחתולים שמשמינים כי אתם לא בבית כל היום, זה בגלל שהם משועממים ויש להם רק אוכל ואין להם חברה. החתולים הם יצור חי שזקוק לחברה, ממש כמונו. כיוון שהדירה שלכם היא הטריטוריה שלו והיא כל העולם שלו, הדרך היחידה שלו לזכות בחברה מתאימה היא רק אם תאמצו חתול נוסף. ואם יש כבר שניים? אז רק שתדעו ששלושה זה כיף ענק עבורם. ואם הדירה שלכם גדולה משני חדרים, אז ארבעה זה מעולה. מה שחשוב כמובן, הוא לעשות התאקלמות נכונה. אפשר ללמוד על שלבי ההתאקלמות באתר שלנו ואנחנו גם נשמח לתת ייעוץ למי שמתקשה. כל מי שיאמץ דרכינו יקבל הדרכה חינם.

שאלה– איך מפסיקים לחתולים את היצר להרוס את הכיסויים או הריפודים בסלון?

ריבי – החתולים לא הורסים רהיטים, הם פשוט חיה טריטוריאלית שצריכה לסמן את הטריטוריה. יש להם בכפות הרגליים וסביב הפנים בלוטות ריח, וכמו שהם מתחכים בכם בברכיים, כך הם גם מסמנים עם כפות הרגלים. הם צריכים להריח את הריח שלהם בטריטוריה. והם צריכים לסמן משהו חזק שיחזיק את הכוח שלהם. הם זקוקים למתקן גירוד גבוה וחזק. תשימו מתקן כזה ליד הריהוט שלכם. מתקן הגירוד צריך להיות גבוה מספיק כדי שיוכלו להתמתח עליו בעמידה ויציב כדי שלא ייפול. לכן כל הקונוסים הקטנים האלה שמוכרים בחנויות הם מתקני גירוד גרועים כי אינם מתאימים לצרכים של החתול. תחשבו על עץ בג'ונגל. אם יש לכם מתקן לא מתאים החתולים לא ילכו לזה ויגיעו לרהיטים שלכם, כי הם צריכים מענה מושלם לצרכים שלהם. הם צריכים מענה גם לגירוד אנכי וגם לגירוד אופקי.

כשחתולים עושים משהו הם לא עושים מתוך רגש, הם עושים מתוך צורך. אז למה דיווה עכשיו עלתה וטיפסה עלי? אנחנו חייבים לשאול את עצמנו מה הצורך של החתול כשהוא עושה משהו ולתת להם תחליף חיובי. חייבים להבין שהחתולים לא עושים משהו כי הם כועסים, לא כי הם רוצים לעשות לנו רע. לכן אנחנו לעולם לא נכעס על החתול אלא נבין את הצורך שלו. אז דיווה למשל עלתה עלי כי היא רצתה להגיע למקום הכי גבוה. חתולים חייבים מקומות גבוהים. הם חייבים כי הם כמו נמר קטן ומשם הם מתצפתים. הגובה שהם זקוקים לו הוא מעל הייצור הכי גבוה בטריטוריה שלהם. בכל בית שיש בו חתול או חתולים צריכים להיות מדפים מדורגים עד המדף הגבוה ביותר 40 סנטימטר מתחת לתקרה. כי למעלה אף אחד לא יכול לעשות להם כלום והם יכולים לצפות על הטריטוריה.

שאלה: איך גורמים לחתולים לא לקפוץ מהחלון?  אנחנו עוברים לדירה בלי מרפסת.

חייבים לרשת. יש היום רשתות גם מאד דקורטיביות. חשוב לרשת כי חתולים יכולים לצאת מכל פינה וליפול מכל קומה. המיתוס שחתולים תמיד נופלים על הרגליים הוא טעות גדולה ואפשר לראות את זה בכל המרפאות הווטרינריות את כל מי שבמקרה הטוב רק שבר את הרגליים. במקרה הפחות טוב זה מוות נוראי. כשיש רשת אז אפשר לאפשר להם לשבת על אדן החלון ולצפות על הטירטוריה בחוץ. כי הטריטוריה שלהם נמשכת לכל מקום שהם יכולים לראות בחוץ. אם לא נותנים להם לצפות על הנעשה בחוץ זה עוד גורם סטרס מבחינתם. חתולים לא מסתדרים עם גורמי סטרס. גורמי סטרס מצטברים וזה מחליש את המערכת החיסונית ואז אנחנו רואים כל מיני מחלות. סטרס נגרם בגלל צורך אמיתי שלא נענה.

צורך אמיתי הוא זה: מתקני הגירוד האנכיים, האופקיים, אפשרות לשבת גבוה ולהשקיף וכמובן -חברה. ולא סתם עוד חבר אלא מישהו שמדבר באותה שפה. בגלל שחתול הוא 'חיית צייד' הוא צריך להתאמן. ואם אין לו עם מי להתאמן, אז הם מתאמנים עליכם, ומנסים 'לצוד' לכם את הידיים והרגליים. ואת האימונים האלה הם עושים בעיקר בשעות הלילה כי הם כמו נמרים קטנים. אם הם לא יתאמנו אז מבחינם אין להם סיבה לקום בבוקר, הם לא בכושר.

להביא לחתול חבר חשוב בכל גיל. חתול שחי שמונה שנים לבד בקרוב יתחיל להראות סימנים שאין לו סיבה לחיות. כמובן שחשוב להתאים את המזג של החתול.

שאלה – חתולים רבו והשאירו צואה על מפתן הדלת, מה הסיבה לכך?

ריבי – הסיבה היא סטרס. החתולים רבו והיו בסטרס והצואה היא הסימן לסטרס. אבל אם החתולים הגיעו לעוצמה כזו של מריבה, סימן שהם לא מעוקרים ומסורסים. אם הם מעוקרים ומסורסים יש 'דיבור' מקסימום, אבל אין מריבות מלחיצות של חיים ומוות. מומלץ לעקר ולסרס עד גיל ארבעה או חמישה חודשים מקסימום. אפשר לעשות את זה אצלנו במרפאה ברמת גן, בכפר רות ועוד מעט באשקלון, במחירי עלות נמוכים.

שאלה – יש לי כלב בבית ומצאתי חתול רחוב מקסים בן שמונה בערך שמסתדר עם כלבים. אני רוצה לאמץ אותו. איך אפשר להכניס אותו הביתה?

ריבי – נהדר, פשוט תפתחי את הדלת. כמובן שאם החתול לא ייצא עוד החוצה צריך לצייד את הבית בכל מה שדרוש. אם גרים בבית עם חצר שבו גם הכלב נכנס ויוצא אל החצר, אותו הדבר גם החתול. חשוב רק לאפשר יציאה וכניסה חופשית לחצר. אם זו דירה המצב שונה וצריך להתאים את הדירה לצרכים של החתול – ארגז חול, כלי אוכל ומים, מתקני גירוד גבוהים ומדפים. וגם מנשא כדי לקחת את החתול, כמובן לא על הידיים. להכניס הביתה. ההתאקלמות אמורה להיות יחסית פשוטה כי הוא כבר מכיר אותך ואת הכלב. כדי להתאקלם בבית רצוי יום-יומיים בחדר נפרד ואם הוא רגוע והכל בסדר, לפתוח את שאר הדלתות. את החלונות לסגור היטב או לרשת. בהתחלה כדאי לנעול את החלון והדלת ולבלות הרבה עם החתול. הוא יסתגל.

בבית המחסה יש הרבה חתולים נפלאים עם עין אחת או צליעה אצילית. כיצד זה משפיע על החיים שלהם?

לחתולים אין שום בעיה עם נכויות. הם דוגמה ומופת לאיך מסתדרים נפלא עם נכויות. אין להם בראש את כל השטויות שיש לנו בני האדם בראש, הם לא מרחמים על עצמם ופשוט חיים ונפלא. ואם המתוקים יכולים אז גם אתם יכולים. והנה יש לכם כאן שניים במחיר אחד – פיסטוק ומוזה, ביחד יש להם שתי עיניים, והם גם אוהבים מאד אחד את השני ואפילו משלבים את הזנבות בצורת לב.

שאלה: החתולה שלי מייללת הרבה ואז אני מלטפת אותה, היא מגרגרת ואז מתחילה לשרוט אותי. מה אפשר לעשות?

ריבי: שאלה מצוינת. אז למה היא עושה את זה? קודם כל סביר להניח שאין לה עוד חברה יש לה רק אותך. והחתולים בטוחים שאנחנו גם סוג של חתולים, חתולים סוג ב'. לא כל כך מוצלחים. הם אפילו מרחמים עלינו. החתולים הם גם התינוקות שלנו והם גם נמרים, חיית צייד. המעבר אצלם הוא מהיר. הם יכולים להיות רגע אחד התינוקות שלנו וברגע שמרגישים איזשהו גירוי מיד עוברים להיות חיות צייד. חשוב ללמוד לפי שפת הגוף מתי החתול רוצה לתקוף ולהתרחק. בשום פנים ואופן אסור לנהוג באופן אגרסיבי עם חתולים. לא לשחק אתם עם הידיים ולא לתת להם לתקוף ולשרוט אותנו, כי אנחנו לא נמרים. אנחנו רק מלטפים אותם. בשביל האימון הנמרי הם צריכים אחד את השני. לחתול לא טבעי לחיות לבד, הם באמת צריכים אחד את השני.

שאלה -מדוע החתול עושה צרכים מחוץ לארגז חול גם כשהארגז נקי?

ריבי: תדעו לכם שהבעיה של צרכים מחוץ לארגז חול היא אחת הבעיות הכי-הכי נפוצות ויש לכך הרבה סיבות אפשריות. דבר ראשון כאשר חתול עושה פעילות טבעית אך מוקצנת – כמו למשל צרכים אבל מחוץ לארגז – קודם כל לוקחים לבדיקה וטרינרית כי הרבה פעמים זה מעיד על בעיה פיזיולוגית. אבל גם אם זה נובע למשל מדלקת בשתן, זה נובע ככל הנראה מסטרס מצטבר ולכן צריך לטפל גם במישור ההתנהגותי. גם אם אין לכך סיבה פיזיולוגית אפשר וחובה לפתור את זה במישור ההתנהגותי. אפשר להיכנס לראות את כל הסיבות במאמר שנמצא באתר שלנו. אם לא מצאתם את הפתרון דרך האתר צריך לפנות לייעוץ התנהגותי פרטני. אין טעם לכעוס וצריך לדעת שעשיית צרכים מחוץ לארגז הוא סימן למצוקה שצריך לפתור.

שאלה – אני מאכילה כשלושים חתולים בחצר, כמה פעמים ביום אני צריכה להאכיל?

ריבי: קודם כל, כל הכבוד לך, מי שמאכיל חתולים בקהילה הם אנשים טובים. הדבר הכי חשוב לדעת זה קודם כל לעקר ולסרס את כולם, כי חתולים שאינם מעוקרים ומסורסים זה לא רק מעגל בלתי פוסק של המלטות אלא גם אכילה בלתי נגמרת. חתולים שאינם מעוקרים ומסורסים זקוקים להרבה יותר אנרגיות וקלוריות. חתולה בהריון צריכה פי 3 יותר אוכל. אם אתם משקיעים בעיקור וסירוס אתם לא רק חוסכים לכם כסף אלא גם חוסכים את החיים של החתולים שנולדו רק כדי למות. הדבר השני זה איכות המזון, צריך מזון שהמרכיב הראשון שלו הוא לא תירס-דגנים, אלא מזון שהמרכיב הראשון שלו הוא עוף או לפחות קמח עוף. בנוסף, החלבון צריך להיות לפחות 30% מתוך המרכיבים. כך המזון יישאר יותר בגוף וישביע אותם. עם מזון נחות הם אוכלים המון אבל לא שבעים. אפשר להאכיל פעם אחת ב -24 שעות, במקום קבוע, שעה קבועה והשעה המומלצת היא בשעת החשיכה. או בשעות הלילה או מאד מאד מוקדם בבוקר. עדיף כאשר החתולים אינם חשופים ואין הרבה אנשים מסביב. החתול זקוק לגישה חופשית למזון היבש.

לאחרונה שמענו כל מיני קריאות של תושבים מפלורנטין שיש במקום חולדות, והם טוענים שהחתולים לא צדים את החולדות כי הם שבעים מדי ודרשו מן המאכילים להפסיק להאכיל. מה יש לך לומר על זה?

ריבי: חשוב לדעת – רק חתולים שבעים צדים. הם לא צדים אותם כדי לאכול. חתול היא חיה טריטורילית ומה שהם עושים זה שהם מגרשים את הפולשים מהטריטוריה שלהם. הם שומרים על הטריטוריה שלהם יותר טוב כאשר יש בה מזון עבורם, כי הם חזקים ויכולים ורוצים להגן על הטריטוריה שלהם. אם יש מכרסמים בסביבה אז סימן שהחתולים לא מקבלים את הטיפול שלו הם זקוקים.

וולטר החתול הלבן, מהסוג שלרוב מאמצים בקלות, הוחזר לחתוליה לאחר שלא הסתדר עם החתולון השני בבית. מדוע זה קרה?

ריבי – אין כזה דבר שחתול לא מסתדר. כנראה שמי שאימץ את וולטר לא עשה איקלום נכון. אין שום סיבה שאיזשהו חתול לא יחיה בשלום בשמחה ובאהבה עם חתול אחר.

יש כאן בחתוליה עוד חתולים שהוחזרו מסיבות שונות, האחד בגלל שעלה על השיש, השני בגלל שהרס את הספות החדשות ואחר כי הפחיד את העוזרת. מי שאימץ אותן כנראה לא הבין מספיק טוב את הצרכים שלהם ולא ידע איך לענות להם על הצורך. אבל חבר'ה, אם אתם רוצים לאמץ זה לכל החיים. הם הופכים להיות הילדים שלכם. קחו את זה בחשבון, אנחנו ההורים שלהם והם דואגים לנו כשאנחנו לבד או אנחנו חולים. כשאנחנו עצובים, כועסים, זה לא איכפת להם. הם תמיד יאהבו אותנו, הם תמיד יהיו אתנו ותמיד יהיו לצידנו. צריך להבין את זה. חיות לא נוטשים לעולם כמו שילדים לא נוטשים. מבחינתנו החיות הם הילדים שלנו, פשוט ילדים על 4. בארצות הברית כבר שינו את המונחים וכבר קוראים לנו PARENTS'   הורים, לא 'בעלים'. ואם יש איזו בעיה אז מתייעצים ופותרים אותה. אנחנו תמיד פה כדי לעזור.

שאלה: מה הסיבה שנקבות מסמנות בשתן?

נקבות לא מסמנות בשתן ואם הן עושות מחוץ לארגז זה יכול להיות כמובן מסטרס. מתחילים כמו שאמרתי קודם כל בבדיקה וטרינרית ואז לקרוא לייעוץ התנהגותי. לא לכעוס או לצעוק עליה. אפשר לפתור את זה. אפשר לפתור כל בעיה.

שאלה: יש לי חתול בן שנה וחצי עם עודף משקל, איך לעשות לו דיאטה?

ריבי: לחתולים לא עושים דיאטה. אני יודעת שוטרינרים אוהבים ללכת לכיוון הזה כי יש מזון מיוחד ויקר שמיועד כביכול לצורך כך. אבל אין שום סיבה. חתול מגיע לעודף משקל בגלל שהוא משועמם, כי חסר לו עניין וחסרה לו פעילו טבעית. אחת הפעילויות הכי טבעיות היא עוד חתול. לרוץ ולהשתולל אתו, ויש עוד פעילויות. הם צריכים לצוד, לפעול, להתאמן ולרוץ. אם חתול או חתולה מגיעים למשקל לא מאוזן זה בגלל שהם בסטרס. חשוב מאד לטפל בבסיס כי דיאטה לא עוזרת ורק גורמת לסטרס. אסור גם להגביל אותם במזון. מזון תמיד צריך להיות נגיש ובשפע, אוכל יבש טרי, להחליף כל 12 שעות, ואיכותי.

שאלה: יש חתולת רחוב שאימצה אותנו ואני רוצה לדעת איך לרחוץ אותה ואיך לקחת אותה לעיקור.

ריבי: קודם כל לא רוחצים חתול! אלא אם כן יש מצב מאד קיצוני ואז הוטרינר ממליץ ויעשה את זה בעצמו. בפה של החתולים יש כבר חומר חיטוי טבעי, והלשון שלהם מחוספסת כמו מברשת. אז אם היא נראית לא טוב כי היא לא בבית, כשהיא תהייה בבית היא תתפנה לניקיון ותני לה כמה ימים. אם את רואה שיש משהו חריג מבחינת ניקיון או ריח אז בבקשה תקחי לוטרינר.  לגבי עיקורים, חשוב מאד לקחת לעיקור, אפשר להביא אותה אלינו למרפאה בדב פרידמן 8 ברמת גן. חשוב לקחת אותה לוטרינר בתוך מנשא, כלוב עם דלת. לכסות אותה במגבת כדי שהחתולים יהיו רגועים, ובפנים גם לשים איזשהו מצע כמו מגבת כדי שיהיה להם רך ונעים.

לסיום – נלווה אתכם עד להצלחה, אז למה לא לבוא?  אנחנו פה כל יום עד חמש וגם ביום שישי עד שתיים. אז בואו לאמץ מבית המחסה של תנו לחיות לחיות בכניסה לכפר רות.  יש לנו כאן המון חתולים שמחכים לכם וגם מבצע מיוחד – שניים במחיר אחד!